Verkeersregels in Cuba

Ga je autorijden in Cuba? Dan is het handig om te weten wat de Cubaanse verkeersregels zijn. De officiële verkeersregels zijn in Cuba eigenlijk niet veel anders dan de verkeersregels in Nederland. Ook de verkeersborden in Cuba zijn vrijwel gelijk aan de verkeersborden in Nederland. Toch zijn er ook een aantal, soms zeer plaatselijke, uitzonderingen.

 

Maximum snelheid op Cubaanse wegen

Hoe hard je mag rijden op de verschillende wegen wordt doorgaans redelijk goed en herhaaldelijk aangegeven met de voor ons bekende verkeersborden. In steden en dorpen, dus binnen de bebouwde kom, mag je maximaal 60 km/u. Hier zijn uitzonderingen op, waardoor je soms maar maximaal 30 km/u mag of op de wat grotere wegen binnen de bebouwde kom 70 tot 80 km/u. Buiten de steden en dorpen, op provinciale wegen, mag je 80 km/u rijden. Uitzonderingen worden duidelijk aangegeven. De maximum snelheid op de snelwegen (autopista’s) variëren van 100 tot 120 km/u.

 

Inhalen

Zeker in de steden, maar ook op snelwegen, lijkt het alsof er geen verkeersregels bestaan over de wijze waarop je iemand mag inhalen. Auto’s, trucks, fietsers, paard en wagen, iedereen lijkt elkaar aan alle kanten in te halen. Toch zijn hier wel verkeersregels voor. Je mag iemand, net als in Nederland, alleen links inhalen. Rechts inhalen is verboden en je kunt hier dus een boete voor krijgen. Je zult merken dat auto’s die je in willen halen achter je gaan rijden en met hun richtingaanwijzer aangeven dat ze je willen inhalen. Dit is geen verkeersregel, maar een ongeschreven gebruik in Cuba. Hier kun je zelf dus ook handig gebruik van maken tijdens je rondreis door Cuba.

 

Stoplichten

De verkeersregels voor stoplichten mogen duidelijk zijn. Rood is stoppen en groen is (door) rijden. Houd er wel rekening mee dat stoplichten niet altijd even duidelijk aanwezig zijn. Een stoplicht pal achter een boom of juist aan de overkant van de weg is geen uitzondering. Een uitzondering op de verkeersregels is dat in veel gevallen rechtsafslaand verkeer ook bij rood door mag rijden. Weet je niet zeker of je door mag rijden en sta je vooraan? Blijf dan gewoon even staan en wacht tot er eventueel iemand gaat toeteren.

 

Rijden in de bergen

Ga je met de auto de bergen in? Dan geldt hier een verkeersregel die duidelijk afwijkt van wat je in Europa gewend bent. In Cuba heeft namelijk dalend verkeer voorrang ten opzichte van stijgend verkeer.

 

Plaatselijke verkeersregels

In een aantal plaatsen in Cuba gelden afwijkende verkeersregels. Sommige verkeersregels worden aangegeven, maar andere niet. Daarom hierbij in ieder geval de bij ons bekende uitzonderlijke verkeersregels.

Op de Avenida 5a in Havana moet je in principe altijd door blijven rijden. Je mag niet te langzaam rijden en zeker niet stoppen. Ook mag je niet keren en mag je in veel gevallen niet linksaf slaan. Precies weten wat je waar en wanneer wel en niet mag is bijna niet te doen. ‘Go with the flow’ is daarom de beste aanpak!

 

Opletten

Naast de verkeersregels in Cuba, kom je in het verkeer situaties tegen die je niet zou verwachten of die anders zijn dan in Nederland, namelijk:

  •  Op snelwegen kan je soms ook linksaf. Er kunnen hierdoor dus ook voertuigen stil staan op de linker rijbaan. Let hierop, zeker als je met 120 km/u een auto inhaalt.
  •  Controlepunten. Tijdens je rondreis door Cuba krijg je er vrijwel zeker mee te maken. Je hebt in ieder geval twee soorten controlepunten. Zo heb je de ‘Punto de Control’, een politie controlepunt. Hier mag je maar 30 km/u rijden en moet je echt stapvoets rijden als je langs de agenten rijdt. Volg altijd de instructies op van de agenten. In veel gevallen mogen toeristen doorrijden, maar soms wordt ook gevraagd je auto langs de kant te zetten. Je moet dan vaak je papieren, zoals rijbewijs, contract met het auto verhuurbedrijf en je visum laten zien. Een ander controlepunt is ter bestrijding van ziektes. Hier wordt je auto insectvrij gemaakt, of moet je bijvoorbeeld je handen en onderkant van schoenen desinfecteren. Ook hier dien je stapvoets te rijden, je auto langs de kant te zetten en de instructies op te volgen. Lees meer over ziektebestrijding onderweg.

 

Vraag: Heb je een autorondreis door Cuba gemaakt en ken je nog plaatselijke uitzonderingen op de verkeersregels? Of weet je nog andere verkeersregels die hier niet zijn genoemd en anderen kan helpen? Je ervaringen zijn van harte welkom!

 

Deel-ons

2 comments on “Verkeersregels in Cuba

  1. Zojuist terug uit Cuba beniewd naar de betekenis van een stoplicht in Havana (rood natuurlijk) dat alleen , dus zonder groen, aangebracht is boven druk kruispunt.
    Licht rood: gestopt, maar even later begint licht plots (rood) te kipperen. Stroomstoring? Getoeter achter ons. Plots licht weer permant rood. Getoeter stopt. Licht weer knipperen, dan maar doorrijden. Bleek juist (?).
    Je moet het maar weten…..

    1. Bedankt voor je reactie en de goede toevoeging! Zo zie je maar weer dat het af en toe in Cuba er net iets anders aan toe gaat dan je misschien gewend bent. ‘Go with the flow’ is het beste in die gevallen, maar wel lastig als je zelf vooraan staat 😉 Dit geldt ook bijvoorbeeld voor de bewegwijzering in Cuba. Hierover meer bij onze tips over auto rijden in Cuba.

Geef een reactie